Smaka på två av Bergslagens bästa fik på en fin runda med mycket grusväg och lite asfalt.

Turen utgår från Sikfors Herrgård, där du bor och äter gott ett stenkast från Sörälgens norra strand. Du fortsätter längs sjöarna genom bergsmansbygder och storskogar till de pånyttfödda byarna Hjulsjö och Bredsjö, där mathantverk och kultur har växt fram när gruvdrift och bergsbruk har tynat bort.

Boendepaket

Övernattning Sikfors Herrgård 1295 kr inkl 3 rätters middag och frukost på regionala och säsongens råvaror

" />

1 Sikfors herrgård

Starta vid vackra Sikfors herrgård i Sörälgens norra ände.

Från Sikfors cyklar du söderut mot Svanvik och sedan vidare längs sjön Fisklösen. När du kommer fram till en T-korsning har du ett gruvområde på din vänstra sida, här svänger du vänster och fortsätter förbi den fina vägen vid Hällsjön. Trampa rakt fram och fortsätt vänster in på asfaltsvägen som tar dig till Hjulsjö.

2 Hjulsjö 103

Kafé, rosteri och bageri med många vinster i mathantverks-SM bakom sig. Öppna i Matresan-kartan.

Från Hjulsjö fortsätter du och tar upp förbi den vackra kyrkan som du inte får missa. Härifrån utgår ett av landets finaste ledsystem för MTB-cykling Hjulsjö MTB. Fortsätt rakt fram och ta höger ut på Riksväg 63 som du följer en kort bit. Sväng höger mot Bredsjö och fortsätt på asfaltsvägen.

3 Bredsjö Ostcafé

Bredsjö Gårdsmejeri & ostcafé är ett av landets äldsta gårdsmejerier som har tillverkat ekologiska fårostar sedan 1987. På gården kan du hänga med fåren och äta och fika i ostcaféet.

Från Bredsjö fortsätter du norrut över järnvägsbron, tar höger förbi Bredsjö nya herrgård och kommer efter ett tag tillbaka ner till järnvägen. Fortsätt vänster och ha järnvägen på din vänstra sida. Efter ett tag passerar du över järnvägen och tar höger på en mindre grusväg. Du är snart framme i Sikfors igen.

Bredsjörundan

Skriv ut

Boendepaket

1 Sikfors herrgård

Starta vid vackra Sikfors herrgård i Sörälgens norra ände.