1 Startplats: Örebro slott

På slottet finns cykeluthyrning, toaletter och en slottsbutik med turistinformation. Här finns också Lill-Annas kafé som erbjuder lunch och fika.

Cykla över Kanslibron och följ Södra Strandgatan mot det sprillans nya Kulturkvarteret. Fortsätt längs Svartån, förbi Torsten Ehrenmarks park (som kallas yogaparken i folkmun), tills du kommer till friluftsbadet Hästhagen. Stanna för ett dopp eller fortsätt cykelturen direkt till Lindbacka bruk.

2 Lindbacka bruk

På 1700-talet var Lindbacka ett pappersbruk, men kom senare att bli både ett garveri och gummifabrik. Numera är maskinerna utbytta mot kaffedoft, blomsterbuketter och andra goda ting. I företagsbyn Linbacka Bruk AB huserar idag flera företag med fokus på hantverk och lokala smaker.

Fortsätt cykelturen längs banvallen, som tidigare var Svartåbanans järnväg. Här följer en lång raksträcka – så håll tummarna att du inte har motvind!

3 Svartåbanan

Cykelleden följer bitvis banvallen som tidigare var Svartåbanan, järnvägen mellan Örebro och Svartå på 1800-talet. Järnvägen kallades ”Märra” vilket ger en hint om att det inte direkt var några snabbtåg som gick här. Men tack vare järnvägen växte nya samhällen fram och satte många personer i arbete.

Följ den långa, långa raksträckan tills du kommer till det lilla samhället Latorpsbruk.

4 Lanna bokcafé

På andra sidan motorvägen ligger Lanna bokcafé. Den familjeägda restaurangen serverar svensk husmanskost, tillagat av lokala produkter. Här kan du dessutom slå dig ner med en bok och en kopp av det egenrostade kaffet LannaBruk. Luncha eller fika här och fyll på med massor av ny, lokalproducerad energi! Dubbelkolla öppettiderna innan.

Från Lanna bokcafé korsar leden än en gång E18. Nästa samhälle som du passerar är Vintrosa, där du har möjlighet att äta gott och lokalt på kaféet och restaurangen Tant Grön.

5 Tant Grön

Tant Grön serverar matiga luncher och gott fika i grönskande miljö. De är rekommenderade i White Guide, så passa på att ta ytterligare ett stopp här innan du cyklar vidare. Bland bullar och bakelser finns även en blomsterhandel och klädbutik.

Cykla tillbaka ner till Vintrosa Centrum, undvik vägen över Västra Tomta. Vid centrum tar du vänster mot Latorp. I Latorp svänger du höger vid cykelöverfarten och följer sedan banvallen tillbaka mot stan.

6 Badplatser i Karlslundsområdet

I området vid Karlslund finns flera badplatser som den här cykelleden passerar (eller bara kräver en liten extra sväng). Ta ett dopp vid Snavlunda eller Karlsnäs.

Följ Hästhagsvägen och fortsätt cykla längs Svartåns vänstra sida (i din körriktning).

7 Bostadsområdet Rosta

Bostadsområdet Rosta är av riksintresse för kulturmiljövård. Detta tack vare att de är ett av Sveriges bästa exempel på efterkrigstidens byggande av välfärdssamhället. Husen är stjärnformade och uppmärksammades internationellt för sina innovativa lösningar på 1950-talet.

Cykla längs Hagagatan tills du kommer till Vasatorget och ska cykla genom en tunnel. Stanna till här och ägna en sekund åt konstverket Mirakel. Fortsätt sedan över Vasabron och trampa de sista meterna till Örebro slott.

Boende
Fler lager...

Slättenslingan

Standardcykel
Lantligt
Servering
Slättenslingan GPS Höjdkurva
Skriv ut

Slättenslingan följer till att börja med samma led som Lindbackaslingan, men fortsätter sedan ut på Närkeslätten och nosar på Kilsbergen. Slingan passerar två mysiga matställen – planera in en fika på det ena och lunch på det andra, så har du energi för en heldags cykelutflykt!