Avstängd

Fortfarande skidspår på stor del av sträckan

1 Ånnaboda nedre parkering

Vid Ånnabodas nedre parkering finns gott om plats och ett omklädningsrum.

Från parkeringen tar du höger över till cykelbanan som leder upp till skidstadion.

2 Reception Ånnaboda

Här finns restaurang, kartförsäljning och boende bland mycket annat.

Efter receptionen följer du rakt fram mot teknikbanan/pumptracken. Innan du kommer fram tar du höger och kör på plant, fint och lättåkt underlag. Efter några hundratal meter så kommer den första och enda smala stigen på denna led. Strax efter den rullar du över en stenhäll och är framme vid utsiktsplatsen.

3 Ånnaboda Utsiktsplats

Här finns ett vindskydd och en eldstad med vacker utsikt över Närkesslätten. En klar dag kan du se flera mil. Du står på kanten till Kilsbergen och blickar ut över gammal havsbotten. För cirka 10 000 år sedan var hela slätten täckt av ett hav och på många ställen i Kilsbergen kan man fortfarande se var strandkanten gick.

När du sett dig mätt är det dags att hoppa på cykeln rulla utför. Här behöver du förmodligen använda bromsarna, då det går snabbt utför och sveper höger. Efter den sista backen svänger det vänster och det är dags att börja cykla uppför igen. Det börjar försiktigt och svänger sedan höger på ett motionsspår. Ganska snart står du ovanför den så kallade teknikbacken. Här går leden vidare nedför den allra sista utförskörningen, som dock är enkel och har en ganska svag lutning. När backen är slut och det börjar gå svagt uppför svänger leden hemåt igen. Du ska följa motionsspåret uppför mot den så kallade Vallarstugan, som du passerade i början av leden. Sista biten till målet är samma som du körde som start.

Boende

Servering
Utkiken GPS Höjdkurva
Skriv ut

Även en kort tur kan ge en stor belöning, i det här fallet den vidsträckta utsikten över Närkeslätten.

Ny på MTB? Då har du hittat rätt led att börja med. Den här leden håller sig runt toppen av Ånnaboda och bjuder på snälla stigar. Passa på att vila vid rastplatsen vid själva utsikten, så kanske du orkar med ett varv till.

Skyltad:

MTB Grön 6

Avstängd

Fortfarande skidspår på stor del av sträckan

1 Ånnaboda nedre parkering

Vid Ånnabodas nedre parkering finns gott om plats och ett omklädningsrum.

2 Reception Ånnaboda

Här finns restaurang, kartförsäljning och boende bland mycket annat.