OBS! Leden är avstängd 2023 pga. ett större vägbygge.

1 Startplats Hjulsjö

Leden startar vid gamla skolan i Hjulsjö. Här finns parkering, ställplatser, omklädning och cykeltvätt. Du kan hyra cykel och sommartid driver Hjulsjö MTB ett litet fik vid startplatsen. Dessutom finns en teknikbana med tre spår. Missa inte att beundra den vackra spånklädda timmerkyrkan.

Följ vägen mot Hällefors, tag av mot Bredsjö och gamla järnvägen, följ den ca 3,5 km.

2 Banvallen

Resterna av Bredsjö-Degerfors Järnväg från 1894. Järnvägarna i Bergslagen var viktiga för att transportera det tunga järnet från hyttorna till hamnarna. Du kan följa Banvallen hela vägen från Hjulsjö till Gyttorp vid Pershyttan.

Ta vänster in på en liten stig och därefter höger ut på bilvägen. Vid korset tag höger och direkt vänster in på en fin stig.

3 Bredsjö

I nästan 300 år framställdes järn i hyttan i Bredsjö. Från 1902 åkte malmen linbana från gruvan Ösjöberg. Kvar finns de vackra herrgårdarna. Järnproduktionen har bytts till ostproduktion, i Bredsjö produceras landets förmodligen finaste blåmögelost - Bredsjö Blå. Mer om Bredsjö

Efter den fina stigen kommer ni ut på en väg mot Bredsjö. Åk genom byn och passa på att ta ett stopp vid Bredsjö Blå ostkafé.

Efter fikat tar du vänster mot skjutbanan - njut av den fina stigen som följer. Tag sedan vänster ut på grusvägen och åk ca 1,5 km. Efter grusvägen svänger du höger in på en stig som är ca 1 km lång. Sedan tar du höger ut på grusvägen och efter 150 m höger in på ett svårare parti av backar och svårare stigar förbi ett gammalt gruvområde.

4 Gruvområde

Här ser du tydliga spår av Gunnarsbergsgruvorna, Grängshyttegruvan, Picklabergsgruvan och Ryttarbäcksgruvorna.

Stigen går längs en gammal transportbana, här och var ligger lämningar av gamla vagnar och liknande i skogen. När du kommer till gruvhålen passerar du mitt mellan dem. Lite längre fram kommer du till en gammal vändplan. Följ grusvägen tills du möter järnvägsbanken som du sedan följer hela vägen tillbaka in mot Hjulsjö.

Boende

Uthyrning
Bredsjö GPS Höjdkurva
Skriv ut

En fin tur till byn Bredsjö som innehåller både snabb cykling på banvall och mer teknisk stig. Perfekt för ett fikastopp eller som anslutning för dig som övernattar i Bredsjö.

Lättcyklad inledning på den gamla banvallen upp till Bredsjö. Sedan följer mer utmanande stigpartier. Missa inte att göra ett stopp för fika vid Bredsjö blå ostkafé.

Skyltad:
MTB Röd 6

OBS! Leden är avstängd 2023 pga. ett större vägbygge.