1 Startplats Hjulsjö

Leden startar vid gamla skolan i Hjulsjö. Här finns parkering, ställplatser, omklädning och cykeltvätt. Du kan hyra cykel och sommartid driver Hjulsjö MTB ett litet fik vid startplatsen. Dessutom finns en teknikbana med tre spår. Missa inte att beundra den vackra spånklädda timmerkyrkan.

Ta vägen ner från kyrkan och fortsätt på asfaltsvägen mot Nora tills du passerat bron. Ta in vänster och sedan ner på banvallen.

2 Hackhems Kyrkoruin

Hackhem är ett gammalt uttryck om ännu äldre tiders folk, de som först kom till området och brukade jorden med hackor. Hackhemskyrkan är en treuddig grav från järnåldern.

Fortsätt rakt fram mot Grängshyttan.

3 Grängshyttan

Redan 1443 nämns "Grängishytta" och här finns många vackra bergsmansgårdar och en gammal bro som du inte får missa. Rastälvens forsar från Grängshyttan ner till Sången är bland länets längsta med sina tre kilometer.

Kör sen mot Grängen och ta höger mot Källbron. Följ grusvägen ned mot Yxsjön. Då du har passerat sjön ska du hålla utkik efter några sandåsar och en smal stig till höger. Leden gör en loop in runt dammen. Kör runt den lilla dammen på vänster sida, för att sen komma ut på samma ställe som du åkte in.

4 Banvallen

Resterna av Bredsjö-Degerfors Järnväg från 1894. Järnvägarna i Bergslagen var viktiga för att transportera det tunga järnet från hyttorna till hamnarna. Du kan följa Banvallen hela vägen från Hjulsjö till Gyttorp vid Pershyttan.

Följ därefter den gamla banvallen som leder tillbaka mot Hjulsjö, men ta av mot Slotterbergets gamla gruvområde. Följ grusvägen intill Stora Ånsjön och ta backen upp förbi Hjuljärn. Om du inte stannar till vid Slotterberget tar du vänster upp mot Kindla.

5 Slotterberget

Slotterberget är ett vackert besöksområde med många spår av Bergslagens historia. Här finns en mäktig hjulgrav, stora dagbrottt och en gruvgång "Stolle" kallad Venuspassagen. På sin tid var gruvan mycket modern. ASEA:s grundare Jonas Wenström var med och elektrifierade gruvdriften här redan 1884.

Efter Slotterberget väntar en rejäl grusvägsstigning upp till Kindla naturreservat.

6 Kindla Naturreservat

Kindla är ett av länets största naturreservat, Ingenstans i Örebro län finns ett större område utan vägar som skär igenom skogen. I naturreservatet finns vandringsleder och rastplatser, stugor och kolarkojor. Dessutom finns ett utkikstorn på Kindlahöjden 425 meter över havet med en mäktig utsikt över Bergslagens skogsmarker. Du får inte cykla i Kindla naturreservat, men det är ändå värt ett besök när du är i trakten.

Efter alla branta backar når du till höjdpunkten på leden. Höjdmässigt befinner du dig 305 meter över havsnivå, 150 meter över backens början. Utförskörningen härifrån är riktigt fin! Ta vänster ned på en fin stig. Branta backar och bitvis lite tuff terräng väntar, så ta det lugnt. När du kommer ut på väg igen ska du ta höger mot Hjulsjö. Efter 1 km svänger du vänster ned på en väg som leder dig ned på Gamla järnvägen (banvallen) mot Hjulsjö.

7 Södra hyttan

Här blev malm till råjärn från slutet på 1600-talet till första världskrigets slut 1919. Idag finns här Bergslagens bokloppis med mer än 1000 hyllmeter begagnade böcker, ett kafé och flera andra verksamheter. Se sodrahyttan.se för information om verksamheter och öppettider.

Från hyttan följer du den gamla banvallen förbi den lilla kuren. Följ sedan banvallen tillbaka till Hjulsjö by. Ta vänster upp efter villorna och sedan höger på grusvägen. När du kommer till asfaltsvägen tar du höger och fortsätter över Riksväg 63 tillbaka till kyrkan och skolan.

Boende

Servering
Grängshyttan GPS Höjdkurva
Skriv ut

En varierad led som bjuder på mycket grusväg, men också riktigt fina stigpartier som inte nås från andra leder och många intressanta platser ur ett historiskt perspektiv.

Många MTB-cyklisters favorit är utförskörningen nedför Gårdvikaberget efter den rejäla klättringen förbi Slotterbergets gruvområde.

Skyltad:
MTB Blå 7

1 Startplats Hjulsjö

2 Hackhems Kyrkoruin

Fortsätt rakt fram mot Grängshyttan.