Skriv ut
Kul Tur börjar på toppen och är en härlig blå flowled. Vid starten på den här leden finns även bästa utsikten.
Vill du cykla hela leden, följ uppförsleden ända upp till toppen, där Kul startar.
Om man inte vill köra hela längden på banan, går det bra att börja/sluta på mellanstationen, köra bara Tur, den nedre delen, eller bara Kul, den övre delen. Här finns doserade kurvor, små och STORA gupp, en bro och bra flow.
Tur kan vara ett bra nästa steg för åkare som vill testa på något lite större efter att ha kört Erskine.
Alla leder på Kottaberget körs på eget ansvar och du har ansvar att inte köra över din egna förmåga. Ta alltid ett lugnt åk först för att lära känna banan och känna in dagsformen på banan, cykeln och dig själv. Sedan kan du, om du vill, köra på snabbare på nästa åk, men aldrig över din egna förmåga (mer säkerhetsinfo längre ner på sidan).
Glöm inte att alla nerförsleder på Kottaberget är avgiftsbelagda. Det är mycket pengar investerade i att fixa fina flowleder och det behövs pengar till underhåll för att kunna hålla samma goda kvalitet. QR-kod för swish finns på plats och lite längre ner här på sidan.
Barn t.o.m. 18 år åker gratis !
1 Kul
Om du vill köra hela leden åker du ända upp till toppen och kan då köra bara övre delen, Kul, eller hela vägen ner, Kul Tur.
2 Tur
Vill du bara köra nedre delen, Tur, räcker det att du cyklar upp till mellanstationen och upp på bron och börjar leden där.
Om Kottaberget
För att hitta till Kottaberget, sväng in vid Käppstabadet och parkera på angiven plats. Teknikbanan är närmast parkeringen och lite längre upp finns entrén till Kottabergets flowtrails.
Vid entrén till flowtrailsen kan även de allra minsta köra ett litet varv för att prova på enklare flowtrails. Är du redo att ta nästa steg kan du fortsätta på uppförsleden till mellanstationen, där du kan hoppa på lederna Erskine och Tur. Vill du ända upp till toppen, fortsätter du uppåt förbi mellanstationen, till lederna Ralph, Kul, Gruvmaja, Nora och Anna.
Ju högre upp du kommer, desto tuffare blir det. Alla leder går att köra i lugnt tempo, alla större hopp går att cykla bredvid.
Lederna Kul Tur och Ralph Erskine går att köra ända uppifrån och ner, eller bara nedre respektive övre delen. De röda lederna Gruvmaja, Nora och Anna kör man från toppen.
Verkar det krångligt, tänk på det som en skidanläggning, ta dig till start så finns det skyltar på plats som hjälper dig att hitta rätt, börja med teknikbanan och längst ner på flowtrailsen, så lär du snart känna skogen och banorna.
Lederna på Kottaberget är betalleder, se prislista nedan.
Mellan Nora och Gyttorp ligger Kottaberget. På toppen av berget blickar du ut över sjön Vikern, där du kan se solen gå ned i horisonten. Du kan också se ett hygge med en alldeles lagom lutning. Kanske hör du mullret av en grävmaskin och möter någon med en kratta. Det är ledbyggarna som skapar ett nytt cykelområde bestående av flowtrails. Vi öppnar nya sektioner på berget vartefter. Följ oss på sociala medier för senaste bygguppdateringen eller bli medlem. Då får du informationen först av alla.
Kottaberget är en arena där du förväntas betala ledbidrag enligt följande prislista:
- 100 kr/dag
- 450 kr för säsongskort
- Barn tom 18 år åker gratis
- Kostnadsfritt för dig som endast åker uppför (tex kommer på MTB-led röd 6)
(Priser kan ändras, uppdaterade priser finns på kottaberget.se)
Cykla säkert
Kottaberget är ett cykelområde som är öppet dygnet runt så då ställs det krav på dig som cyklist och din utrustning.
Läs och förstå vad som krävs för att cykla på Kottabergets leder.
Det är lämpligt att föräldrar går igenom rekommendationerna med sina barn.
- Cyklingen sker på eget ansvar, cykla inte över din förmåga.
- Använd alltid hjälm.
- Lederna är öppna dygnet runt, tänk på att leden kan förändras från dag till dag, grenar kan blåsa ned, träd kan ha rasat. Ledförhållandena förändras med årstiderna och vädret; Mountainbike är en allväderssport respektera den extra utmaningen och risken regn, is, lera, damm och vind kan utgöra för dig. Om det blåser, försök inte hoppa; håll båda hjulen på marken och håll dig på de lättare stigarna.
- Pre-ride; Är det första gången på en ny led, ta det lugnt första åket för att bekanta dig med leden och underlag.
- Re-ride; Lär dig hur kurvor och hopp känns med god kontroll.
- Free-ride Åk och ha kul och försök hitta de alternativa som finns lite varstans men känn dina gränser.
- Visa hänsyn mot andra cyklister och vandrare. Stressa inte cyklister som du kommer i kapp, passera när du blir framsläppt. Alla ska få ha kul och njuta skogen.
- Om du stannar undvik att göra det där sikten är begränsad till exempel bakom krön, kurvor och hopp.
- Cykla / gå eller knuffa inte cykeln i nedförs lederna mot åkriktningen.
Vid olycka där ambulans behövs kontakta 112.
Förklara vilken led och ungefär vart du befinner (högt upp eller långt ned). Räddningstjänsten är insatta i hur lederna går att vart de ska åka. Be om möjligt någon att möta upp personalen.
CYKELKONTROLL
- Kontrollera att däcken sitter fast och har bra med luft.
- Att styret sitter fast.
- Att bromsarna fungerar bra.
- Kontrollera så att allting sitter fast och inte skramlar.
- Vid nedfärd är det lättare att ha sadeln nedsänkt.
- Är kedjan torr och gnisslar - smörj!
CYKELLEDER
- Lämna inga spår! Sopor lämnas och sorteras på återvinningsstationen.
- Alla skogsvägar används, förvänta dig att stöta på fordon på platsen när du korsar eller färdas på skogsvägar.
- De leder som används som uppsförsled är multileder där man kan cykla, promenera och motionera. På nedförs lederna rekommenderar vi att inte gå på när det är mycket cyklister ute.
- Respektera skyltningen, en stängd led är stängd av en anledning.
- Att bygga egna leder utan markägarens tillstånd är förbjudet. Att lägga till egna tekniska hinder eller ändra befintlig led är förbjudet.
- Ha koll på allemansrätten när du rör dig i naturen.
Snälla hjälp oss att underhålla parken. Om du ser ett problem på stigarna, rapportera det till oss.