1 Startplats Ölsjöbadet

Leder startar vid Ölsjöbadet i Ramsberg. Här finns parkering, campingplatser och tältplatser. Sommartid finns även cykeltvätt, toaletter, omklädningsrum och under semestern även kiosk med enklare mat och fika. Det finns även en stor badplats med bryggor, hopptorn och bastuflotte. Här finns även en teknik/cykelbana. Leden startar vid stora parkeringen.

Efter första kilometern längs Ölsjön svänger du vänster för att börja stigningen på ca 5 kilometer skogsväg (följ skyltarna) och rakt över ledningsgatan tills du kommer fram till Klotenvägen, sväng vänster och efter ca 400 meter sväng höger mot Skyttetorp, efter ca 1 kilometer svänger du in till höger på stigen in i skogen. Var uppmärksam på skyltarna.

2 Trollberget

En kuperad ringlande stig över Trollberget som bjuder på tekniska härliga utförslöpor i gamla traktorspår.

3 Busmossgruvan

Stig som går mellan gamla dagbrott från förr. Ganska teknisk cykling genom sten och rötter.

Väl framme vid vändplatsen följ vägen och skyltarna någon kilometer till du anländer till Västerås Stift grus/sandtäkt. Sväng höger vid skylten in i skogen igen

4 Sandån/Rif-Kojan

Härlig flowing stig genom skogen längs den vackra sandån, över broar och uppe på rullstensåsar från istiden. Stundtals utmanande. Väl framme vid vändplanen ska du strax svänga till vänster och över bron för att anlända till RIF-kojan. Perfekt för ett kortare stopp. RIF kojan är en gammal flottarkoja man använde förr för att flotta timmer i trärännor ner till sjön Glien.

Fortsätt uppför backen och till 3-öresvägen, sväng höger, följ den ca 1,5 km och sväng sedan till vänster, följ vägen upp för hela backen för att sedan svänga in på stigen till höger.

5 Gammelbostigen

Du passerar gårdarna vid Oxgruvan och letar dig sedan utför mot Gammelbo by. De vatten du ser framför dig är Sjön Norrmogen i öster och Glien i väster.

Väl framme i Gammelbo följer du skyltarna tillbaka mot Ramsberg för att efter ca 2 kilometer på grusvägen svänga till höger mot Almhöjden. Nu blir det en tuff klättring på ca 200 höjdmeter innan du är uppe på toppen på ca 300 meter över havet.

6 Harsprånget

Här möter du den röda leden och följer den i härliga ”flowiga” utförslöpor genom skogen mot Ramsberg igen.

Du passerar kraftledningsstationen och nya kyrkogården innan du svänger till vänster in i tallskogen.

7 Tallskogen

Sista biten av turen går igenom Ramsbergs finaste tallskog på stigar som funnits i många generationer.

Boende

Bad
Sju stigar GPS Höjdkurva
Skriv ut

En kuperad och bitvis mer teknisk led som tar dig genom olika scener.

Tuffa uppförsbackar, roliga utförslöpor. Ringlande stigar på rullstensåsar efter det svarta vattnet i Sandån. Klättra återigen till toppen och med hisnande fart tillbaka ner mot Ramsberg.