Bristfällig

Inte genomcyklad för säsongen 2024 än. Vindfällen kan förekomma

1 Startplats Ånnaboda

Vid nedre parkeringen i Ånnaboda finns omklädningsrum och grillplats.

Från parkeringen följer du cykelbanan upp till lodgen och svänger höger. Håll höger på en stig tills du kommer till Sånnaboda. Här övergår leden från skogsväg till stig och du har en lång utförslöpa framför dig. När du kommer till grusväg svänger du höger. Efter några hundra meter tar du vänster in på bred stig.

2 Göljebäcken

Området runt Göljebäcken är ett av Kilsbergens mest populära vandringsområden.

Från vändplatsen på andra sidan bäcken tar du vänster upp på en fin stig. Här kan du möta vandrare, visa hänsyn. En bit upp på stigen passerar du stora klapperstensfält. För 10 000 år sedan nådde havet ända hit, så det är en strandkant du passerar. De runda stenarna har gjort att stigen går under namnet ”Apelsinstigen” bland lokala cyklister.

Uppe vid nästa grusväg tar du höger och kan återhämta dig en stund då det rullar på fint utför. Du passerar snabbt punkt A på kartan och vid de gamla grustagen är det dags att ladda för nästa klättring. Du tar vänster och snart blir grusvägen brantare och brantare. Om du orkar hålla upp blicken så passerar du häftig natur på båda sidor av vägen. Branta klipphällar och trolsk skog kanske kan avleda tankarna på mjölksyran som troligtvis svider i låren.

Väl uppe tar du höger i nästa korsning och ganska snart en snäv högersväng in på stig. Det går brant utför. Denna stig börjar tekniskt men blir bredare och övergår till skogsväg. Det går att hålla bra fart på slutet men var beredd på möte.

3 Lövnäset och Vargkittelns naturreservat

Stugan Lövnäset är en av Örebro kommuns större uthyrningsstugor. Strax efter stugan cyklar du parallellt med Vargkittelns naturreservat, med vattenfall, jättegrytor och dödisgropar.

Snart passerar du rakt igenom Blackstahyttan och ska fortsätta rakt fram på stig när grusvägen svänger till höger. Leden gör sällskap med andra leder på bred och riktigt fin stig. Ytterligare stig väntar där du passerar såväl klapperstensfält som fornborgar. När du når en större grusväg väntar strax nästa tuffa utmaning, nämligen klättringen upp till Kilsbergsstugan. Ta vänster och sedan vänster igen.

4 Kilsbergsstugan

Bänken vid Kilsbergsstugan är en klassisk fikaplats med vacker utsikt. Här har Kilsbergens högst belägna by Tomasboda legat. Av de fyra torpen finns bara Kilsbergsstugan kvar. Det äldsta torpet, Rustorpet, byggdes förmodligen redan på 1600-talet. Är vattenflaskan tom kan du fylla på den med klart och kallt vatten från brunnen.

När du pustat ut eller utforskat omgivningen klart är det dags att fortsätta några hundra meter på vandringsleden Bergslagsleden. Visa hänsyn mot vandrare. Sedan viker leden vänster och går ner mot Bocksboda. Följ skyltning genom den lilla byn och ta vänster under kraftledningarna. Nu är det bara att följa med förbi Lisselängen och Fåglahällarna, där du kommer fram till en grusväg. Ta höger nedför backen och följ vägen tills du kommer till Gårdsjötorp.

5 Gårdsjötorp

Gårdsjötorp är en gammal gård som har renoverats till raststuga och övernattning. Du kan hyra enskilda stugor eller hela gården. Här finns vatten, ved och toalett. Läs mer på Naturkartan.

Om du inte stannar till vid Gårdsjötorp tar du höger utför en grusväg som leder mot Gårdsjön.

6 Gårdsjön

Vid Gårdsjön finns raststuga, vindskydd, grillplats och badstrand.

Fortsätt förbi Gårdsjön på skogsvägen ner till Torsaboda. Här svänger du höger och sedan vänster in på en fin stig. Fortsätt på denna tills du når en större väg. Nu cyklar du på Bergslagsleden några hundra meter, visa hänsyn mot vandrare.

När leden svänger vänster kommer du in på en fin teknisk utförslöpa där du passerar ett stort antal gruvhål och den gamla Ånnabohyttan i full fart. Väl ute vid grusvägen är du tillbaka på samma plats som i början av turen. Här viker du höger uppför grusvägen och trampar det sista ur benen innan du är tillbaka vid Ånnaboda, där det finns möjlighet att unna dig någonting gott efter en lång, härlig tur!

Boende

Uthyrning
Absolut svart GPS Höjdkurva
Skriv ut

Absolut svart är mer fysiskt krävande än tekniskt svår.

Den ger dig garanterat trötta ben. Som belöning väntar den fina utsikten vid Kilsbergsstugan och varierad, vacker natur med en hel del riktigt roliga stigar.

Skyltad:

Bristfällig

Inte genomcyklad för säsongen 2024 än. Vindfällen kan förekomma

1 Startplats Ånnaboda

Vid nedre parkeringen i Ånnaboda finns omklädningsrum och grillplats.

2 Göljebäcken

Området runt Göljebäcken är ett av Kilsbergens mest populära vandringsområden.

3 Lövnäset och Vargkittelns naturreservat

4 Kilsbergsstugan

5 Gårdsjötorp

6 Gårdsjön

Vid Gårdsjön finns raststuga, vindskydd, grillplats och badstrand.