1 Startplats Pershyttan

I Pershyttan finns ett infocenter med toalett och vattenkran, parkering och ställplatser.

Gamla Pershyttan är en unik bergsmansby med otaliga minnen från gruvdrift och järnbruk, många av dem är välbevarade. Området är välskyltat och besökscentrets utställning är öppet året om. Kommer du hit sommartid finns det möjlighet att se det 11 meter höga vattenhjulet, gå ner i en riktig gruva eller fika i ett gammalt tåg. Läs mer om Pershyttan på Bergslagen.se

Från Pershyttan rullar du längs en gammal banvall och grusväg ner till väg 244. Korsa vägen försiktigt! Sen väntar en gång och cykelbana som tar dig längs Åsbosjön in mot Nora stad.

2 Hagby

Här i Hagby höll en avdelning av Göta trängregemente till under några år i samband med andra världskriget. Man hann uppföra ett helt gäng byggnader av olika slag under den tiden.

Vid Hagby och ett T-kors svänger du vänster och ner i svackan över Hagbyån. Fortsätt följa cykelbanan och håll vänster i nästa T-kors. Nu är du stax framme vid ett fyrvägskors, där leden fortsätter rakt fram för att strax ta in i skogen. Därefter på stig med en del korsningar till Marsstrandshagens bostadsområde. Kort transport på asfalt/grus. Var beredd på högersvängen för fortsatt klättring uppför berget.

3 Rotabogruvan

Här passerar stigen passerar ett antal nedlagda gruvhål. De är rejält djupa, och betecknas numera som fornlämningar.

Leden följer sedan”Bomanshyttevägen”, en gammal körväg mellan Born och Nora som numer endast är stig. Du klättrar en bit på grusväg och tar sedan höger. Ytterligare en backe väntar innan du når en vändplats. Här gör leden en loop på ett gammalt motionsspår ner mot Åkerby.

4 Åkerby

INfo om Åkerby Herrgård

Följ åkriktningen (medsols) för roligaste utförskörningen, även om det innebär att du åker en kort sträcka två gånger. När loopen är gjord väntar fantastiska stigar på att ta dig tillbaka mot Ås. Leden tar av stigen till höger och följer grusväg en kort bit. Vid ett ödetorp svänger du vänster och rolig stig tar dig till nästa korta grusvägsparti. Ta första avtag vänster igen och efter en kort backa svänger leden in i skogen. Nu väntar den kanske snabbaste och roligaste utförskörningen i Nora. Det är bara att njuta. Förhoppningsvis med ett leende på läpparna står du i botten av backen och har ett bostadsområde rakt framför dig.

5 Ås

Det här lilla samhället var en gång hypermodernt. Gruvdriften i Ås elektrifierades så tidigt som på 1890-talet. Tio år senare byggdes en linbana för att frakta malm mellan Ås och Striberg.

Här lämnar leden de fina stigarna för att påbörja återfärden mot Pershyttan. Om du ska tillbaka till Nora tar du vänster i första vägkorset och följer så småningom cykelbanan till Nora. Om du ska tillbaka till Pershyttan väntar fortsatt naturskön cykling, om ej på singeltrack. När du passerat rakt genom korsningen fortsätter du in i nästa bostadsområde. Sen tar leden avhöger ner på en grusväg i ett T-kors. Du kommer att passera mellan hästhagar och en ladugård. Sakta ner farten, eftersom det kan vara djur på väg in och ur hagarna. Sista biten mot Gyttorp/Bergsäng följer du en sandig banvall. Leden tar snabbaste vägen tillbaka till Pershyttan, längs cykelbanan från Bergsäng, men har du krut kvar i benen finns avslutningen på röd 6 i närheten. Orientera dig dit med hjälp av kartan.

Boende

Utsikt
Åkerbyrundan GPS Höjdkurva
Skriv ut

Leden har en transportsträcka från Pershyttan till Nora innan underbar stigcykling tar vid. Du kan starta leden direkt från Nora genom att ta dig till Esstorp, där ledens första fina stig börjar. Många av stigarna ligger högt och är oftast torra när andra stigar är blöta. Mot slutet av leden får du uppleva en fantastisk utförskörning.