1 Startplats Hjulsjö

Leden startar vid gamla skolan i Hjulsjö. Här finns parkering, ställplatser, omklädning och cykeltvätt. Du kan hyra cykel och sommartid driver Hjulsjö MTB ett litet fik vid startplatsen. Dessutom finns en teknikbana med tre spår. Missa inte att beundra den vackra spånklädda timmerkyrkan.

Åk över fotbollsplanen och följ grusvägen cirka 3,5 km. Ta vänster in på en stig, sväng höger ut på grusvägen igen mot Björksjön.

2 Björksjön

Byn som gett leden sitt namn bjuder på en vacker utsikt. Här fanns en gång ett tågstopp på banan mellan Falun och Göteborg och en mindre hytta.

Från Björksjön bjuds du återigen på en klättring på en mindre väg som sedan blir till stig utför mot Havsjön.

3 Havsjön

Denna lilla högt belägna by Havsjön var en gång hem åt konstnären Nils "Björnjägaren" Rundgren, vars naivistiska smått absurda bilder blev populära i mitten av 1900-talet. Nils gick på landets finaste skolor, men valde bort det fina livet för att istället dra runt på sin cykel och sälja ståltrådsföremål. I slutet av livet blev han uppmärksammad för sin konst, ibland kallad "Sveriges van Gogh".

Vid Havsjön når du ledens ordentligaste klättring med en lutning på uppåt 10%. Vill du inte trampa uppför direkt kan du göra en avstickare ner till Nittälven genom att följa vägen österut. För att följa leden tar du istället vänster in i skogen efter att ha klättrat förbi ett antal av stugorna. Nu har du Fulberget på din högra sida och följer stigen tills du kommer tillbaka mot Björksjön. Sväng höger mot Björksjötorp. Sträckan är lite trixig, men fullt körbar. Följ sedan vägen vänster mot Bredsjö där du passerar Bredjö Herrgårdar.

4 Bredsjö

I nästan 300 år framställdes järn i hyttan i Bredsjö. Från 1902 åkte malmen linbana från gruvan Ösjöberg. Kvar finns de vackra herrgårdarna. Järnproduktionen har bytts till ostproduktion, i Bredsjö produceras landets förmodligen finaste blåmögelost - Bredsjö Blå. Mer om Bredsjö

Kör genom byn ut på gamla järnvägen mot Hjulsjö. Njut av de fina vyerna över Lilla Bredsjön.

5 Banvallen

Resterna av Bredsjö-Degerfors Järnväg från 1894. Järnvägarna i Bergslagen var viktiga för att transportera det tunga järnet från hyttorna till hamnarna. Du kan följa Banvallen hela vägen från Hjulsjö till Gyttorp vid Pershyttan.

Efter gamla järnvägen tar ni vänster ut på asfaltsvägen mot Bredsjö, cirka 200 m höger in mot Grönälven och följ sedan grusvägen höger mot Hjulsjö. Tag vänster ut på stora vägen och mot Hjulsjö.

Boende

Uthyrning
Björksjön GPS Höjdkurva
Skriv ut

Fina grusvägar och kluriga stigar som drar iväg norrut mot Nittälvsområdet.

Leden startar med en rejäl backe och det kommer fler. På den här leden passeras Fulberget och den lilla byn Havsjön, där Björnjägaren en gång bodde.