1 Startplats Ånnaboda

Vid nedre parkeringen finns omklädningsrum, raststuga och grillplats. Du har nära till badplatsen vid Södra Ånnabosjön.

Från startområdet svänger du vänster mot sjön och följer sedan skyltarna som pekar åt höger. Du följer lätt teknisk stig svagt utför. Framme vid första grusvägen tar du vänster och strax första avtagsvägen till vänster igen. Även här är det lättåkt i svagt utförslut. Vid vändplatsen övergår grusvägen till en smalare skogsväg som böljar både uppför och nerför. Leden rundar norra toppen på Falkasjön.

2 Falkasjön

När skogsvägen följer strandkanten kan det vara värt att sakta ner för att njuta av den fina terrängen och utsikten. Vid nästa korsning når du en större grusväg. Här tar du vänster och kör ytterligare någon kilometer på bred och fin grusväg som lutar svagt utför.

3 Storstenshöjden

Vid trevägskorsningen skall du hålla vänster. Det fortsätter att rulla på utför mot Storstenshöjden. Nu följer en sträcka på grusvägen som har dubbel åkriktning. Det betyder att du kommer att åka åt andra hållet just här, när du kommer tillbaka. Ca 1 km efter det att du passerade Storstenshöjdens slalombackar kommer nästa korsning. Där ska du svänga höger. Ganska snart börjar en hyfsad backe som gör det jobbigt för de flesta. När det väl planat ut är det lättåkt under en längre tid.

4 Kilsbergsgården

Grusvägen fortsätter upp mot Kilsbergsgården. Vid korsningen går leden åt vänster, men det kan det vara värt att ta en avstickare till höger i ca 150 meter för att njuta av den fina utsikten över Kilsbergsgården och St Axsjön.

Leden fortsätter längs grusväg genom skogen. Efter ca 1,5 km skall du svänga till vänster. Här böljar grusvägen åter upp och ned innan det efter ytterligare knappa
kilometern är dags för det första stigpartiet. Nu går det uppför en bit innan denna underbara, breda stig planar ut.

5 Hjulåsen

Du ska ta till höger och åka igenom Hjulåsen men var försiktig! Det bor folk längs vägen och du kan möta bilar, så använd bromsarna när du åker grusvägen utför. Vid en lada skall du hålla till vänster där vägen delar sig. Det sitter förstås en skylt men den kan vara svår att se då du kommer med fart in i korsningen.

Framme vid asfalten skall du åka tillbaka mot Storstenshöjden på samma sträcka som du åkte tidigare. Väl framme, när du ser upp mot slalombacken, svänger du höger ner mot lifthuset. Här börjar en grusväg/skogsväg som leder upp längs backens vänstra sida. Det väntar ett konstant motlut under en skapligt tuff klättring. Håll till höger då du kanske kan få möte på denna sträcka av cyklister, vandrare och fordon.

Skyltningen tar dig strax upp till asfalten vid Ånnabodasjön. Där svänger du höger. Efter några hundra meter asfalt kör du åter till höger och ut till den avslutande grusvägen upp till Ånnaboda.

Boende

Servering
Grusrally GPS Höjdkurva
Skriv ut

Kilsbergen är lite av ett grusvägsmecka. Här har vi samlat några av de mest lättillgängliga och satt ihop till en lagom halvdagsrunda.

För gravel-cyklisten eller MTB-cyklisten som vill träna konditionen snarare än tekniken. Leden erbjuder många höjdmeter på kort sträcka och svängiga skogsgrusvägar.