1 Startplats Nyttorp

Leden startar vid Nyttorps IP.

Leden klättrar först uppåt genom området som kallas Stadsskogen. Det förekommer både vandringsleder och löparspår i Stadsskogen, så var uppmärksam på möte och korsande leder. Området är flitigt utnyttjat för dess fina natur och stigar. Leden tar sig så småningom bort från Stadsskogen, och där kan du möta ryttare. Men de tekniska stigarna håller troligtvis nere tempot. Fortsätt att njuta av rolig teknisk stig tills leden når en skogsväg. Den övergår efter att par hundra meter till stig som tar dig över ett hygge. Efter hygget svänger leden höger och bär av utför. Ett par serpentiner väntar i den relativt branta utförskörningen. Nu är du längst bort på leden.

2 Ulriksdal

Gård med samma namn som det Kungliga slottet.

Vid botten av serpentinstigen tar du höger en kort bit på grusväg. Strax vänder leden upp höger igen och följer kanten av en hage i ca 100m. I slutet av hagen tar leden vänster och sen direkt höger och klättrar uppför en brant backe. Passa på att vända dig om och njut av utsikten över Fåsjön som glimmar bakom dig. Framför dig skymtar Norasjön. Leden har fått sitt namn efter gårdsnamnen som slutar på lund. Du passerar Björklund, Geijerslund och till sist Skogalund, även om du inte alltid ser gårdarna.

Efter en rejäl klättring korsar leden sina spår i ca 200 m innan du ska ta vänster och leden återigen vänder utför. Det väntar en bredare stig i utförskörningen, med hällar, sten och mindre drop. I botten av backen delar sig stigen. Du ska följa den minsta stigen till höger som går tillbaka på skrå mot Nora. Stigen blir svartare och svartare ända tills du passerat ett trixigt stenigt parti. Om det är blött är det riktigt klurigt. Leden klättrar uppför den steniga stigen och blir lättare igen när du når ett motionsspår. Följ sedan motionsspåret utför tillbaka genom reservatet. Här kan det gå att köra riktigt fort, men tänk på att du kan få möte.

Boende
Fler lager...

Lundarundan

Mountainbike
Stig
Lundarundan GPS Höjdkurva
Skriv ut

Teknisk runda som till största del går på smala stigar och bjuder på såväl underbara utförslöpor som kluriga klättringar. Missa inte utsikterna över Fåsjön och Norasjön. Kanske Noras roligaste svarta led?

Skyltad:

1 Startplats Nyttorp

Leden startar vid Nyttorps IP.

2 Ulriksdal

Gård med samma namn som det Kungliga slottet.