1 Startplats Digerberget

Starta vid Digerbergets friluftsanläggning. Här finns parkering, pumptrack, ett par teknikbanor och vattenkran sommartid.

Cykla rakt fram förbi klubbstugan, håll rakt fram. Fortsätt på den breda stig där skidspåret går vintertid.

2 Lilla Ramsjön

Vid Lilla Ramsjön finns en fin rastplats med vindskydd och eldstad.

Härifrån väntar en tuff uppförskörning. Därefter svänger den den breda vägen av åt höger, men du ska fortsätta rakt fram ut på en grusväg. Vid Ramshyttevägen tar du höger och följer vägen.

3 Ramshyttan

En välvårdad liten bergsmansby. Hyttan anlades 1539 och driften upphörde 1908. Här har funnits masugn, två hammare och en kvarn.

Kör genom byn men håll vänster i andra vägskälet. Där bör du se Bergslagsledens skyltar såväl som MTB-skylt. Följ vägen tills MTB-skylten leder dig vänster in på Bergslagsleden. Nu följer du Bergslagsledens blå och orange-markeringar tills ny MTB-skylt dyker upp igen. En kort sträcka på grusväg leder dig åter in på stig och Bergslagsleden. Vid Rökärr följer du skyltning MTB via grusväg ner till Hålahult. Nu väntar drygt 4 km stig av bästa tänkbara kvalitet, endast avbruten av att du korsar Hålahultsvägen två gånger.

4 Hålahult

När du passerat över bron vid Brudslöjan kan du få en skymt av Sveriges första sanatorium som invigdes år 1900. Här hölls TBC-sjuka människor isolerade långt ifrån allmänheten fram till -60-talet. Som vårdinrättning var byggnaden öppen fram till 1987, men i dagsläget står den tom. OBS! Byggnaderna i omgivningen är privatägd, så snälla stanna kvar på stigen.

Passera Hålahultsvägen och klättra uppåt i fin terräng innan stigen vänder utför. Snart går leden ihop med Bergslagsleden. Om du vill fika eller äta lunch i Mogetorps värdshus fortsätter du österut på asfaltsvägen som Bergslagsleden passerar. Värdshuset ligger på höger sida av vägen. I annat fall vänder leden tillbaka och otroligt slät och lättkörd stig väntar i ytterligare flera kilometer.

5 Ambobergets naturreservat

Här är det förbjudet att cykla, så följ MTB-skyltningen som leder dig längs grusvägen fram till ny stig.

Väl ute på ny grusväg kommer du snart att åka i motsatt riktning av leden. Där av skyltning åt båda hållen. Du åker i motsatt riktning hela vägen tillbaka till Ramshyttan. Där kör du igenom byn och följer skyltning Bergslagsleden/MTB som svänger vänster i andra vägskälet.

6 Kanalen

Vatten var den viktigaste källan till kraft i gamla tiders järnbruk. Det är en av anledningarna till att sjörika Bergslagen hade så många hyttor och gruvor. När produktionen ökade behövde vattnet styras. Därför användes system av kanaler på många håll. Kanalen från Lärkesån till Dammsjön är en sådan, mer än hundra år gammal.

OBS! Du befinner dig i ett naturreservat. Tänk på att vara varsam med naturen samt att inte kliva i ån/kanalen någonstans, då naturreservatet gäller flodpärlmusslor som lever där

Väl framme i Pershyttan svänger leden av höger mot Digerberget vid ett vitt stenhus.

Boende

Bad
Mogetorpsleden GPS Höjdkurva
Skriv ut

Mogetorpsleden är lång och bjuder på många höjdmeter, men också magisk cykling på sandiga stigar på Sanatoriets gamla motionsslingor. Leden innehåller flera svarta passager men de är inte så långa. Leden går bitvis längs vandringsleden Bergslagsleden. Visa hänsyn till vandrare!

Skyltad:
MTB Svart 7

1 Startplats Digerberget

2 Lilla Ramsjön

Vid Lilla Ramsjön finns en fin rastplats med vindskydd och eldstad.