1 Varuhuset Rönneshytta

Leden startar vid Varuhuset i Rönneshytta. Här finns allt mellan himmel och jord. Behöver du utrusta dig med någonting inför cyklingen finns även en rejäl cykelavdelning.

Följ vägen söderut, passera badplatsen och sväng vänster upp på den stora vägen som tar dig över järnvägen. Sedan direkt höger och efter några hundra meter på asfalt vänster in på en grusväg. Du tar dig genom en granplantering men underlaget inbjuder fortfarande till cykling i hög fart mellan träden. Sen väntar en kortare bit på väg innan leden svänger vänster vid Hopa-Petters öltunna.

2 Hopa-Petters Öltunna

Kallkälla som tidigare innehöll en nedgrävd ektunna. Vet du vem Hopa-Petter var? Hör av dig!

Nu kommer ytterligare en fin stigslinga som går svagt uppför. Pass på så att du hinner svänga höger just innan en liten uppförsbacke! Först väntar en utförsbacke men sen går det direkt uppför. När backen tagit slut kommer du snart ut på asfaltsväg som leder till korset i Gålsjö.

Kör rakt fram och passa på att trampa ur benen, för strax väntar stig igen efter en högersväng. Nu delas stigen med Lerbäck Röd 6 i någon kilometer. Vid ett T-kors tar leden vänster och Lerbäck Röd 6 svänger höger. Efter ytterligare någon kilometer svänger du vänster igen och leden går återigen tillsammans med Lerbäcksleden.

Nu kommer en fin och snabb sandstig men passa dig i svackan så att du inte hamnar i bäcken. Lerbäcksleden svänger vänster vid asfaltsvägen men du ska rakt över vägen. Kuperad sandstig väntar, som efter ett tag blir bredare. Här kan benen få bekänna färg. Ett kortare vägavsnitt låter benen vila lite innan ledens sista underbara stig.

3 Spånbrokällan

Spånbrokällan är en offerkälla som varit samlingsplats under lång tid. Vid pingst- och midsommarafton var vägarna "svarta av folk".

Den börjar som en smal slingrande stig men avslutas på bred hårdpackad sandstig och det är nu du har chansen att ta ut det sista du har i kroppen.
Även om du håller ett högt tempo måste du tänka på andra som kan vara i naturen. Bromsa om det kommer bärplockare, hästar eller andra naturälskare. Ledens sista kilometer går på grusväg och sen genom Rönneshytta fram till startplatsen.

Boende

Bad
Rönneshyttarundan GPS Höjdkurva
Skriv ut

Rönneshyttarundan bjuder på härliga sandstigar och snabba skogsvägar, det här är en runda för dig som gillar fart och varierade underlag.

När du trampat nästan hela vägen till Lerbäck vänder du tillbaka ner på en härlig utförslöpa mot Rönneshytta och avslutar vid varuhuset, där du kan fylla på energidepåerna.