1 Startplats Nora Station

Utgå från turistbyrån i Nora Station intill veteranjärnvägen. Stationshuset har fortfarande kvar väntsalen med biljettlucka. På stationsområdet kan du vandra runt på bangården bland lokstallar och verkstäder. Besökare får gärna utforska stationsområdet på egen hand, men tänk på att spåret ska korsas på särskilda övergångar. Mer info finns på visitnora.se

Åk norrut genom stadskärnan och följ Tre sjöars väg (brun skylt med vit blomma).

2 Lilla Trädgården

Lilla Trädgården är en handelsträdgård som ligger strax norr om Nora. Sommartid finns här även café.
Mer info finns på lillatradgarden.se

Fortsätt att följa Tre Sjöars väg norrut. Håll höger vid Borns skola.

3 Stenvalvsbron i Born

Den gamla stenvalvsbron över Bornälven byggdes 1868. På grund av skador efter tung trafik togs bron ur drift för biltrafik vid slutet av 1960-talet. De gamla stenvalven blev överansträngda och orkade till slut de inte längre. Bron reparerades och fick bland annat sitt nuvarande räcke i gjutjärn. En genomgripande restaurering av bron genomfördes år 2007 med bidrag från Länsstyrelsen.

Håll vänster i korsningen vid stenvalvsbron och åk mot Öskevik och Storå. Följ den asfalterade vägen.

4 Vreten

Blåbandrörelsens kurs- och lägergård med camping och vandrarhem. Här finns barnvänlig badplats. Sommartid anordnas bland annat storloppis och konstutställningar. Öppet från midsommar till mitten av augusti. Mer info finns på vreten.org

Följ den asfalterade vägen norrut genom byn Öskevik.

5 Siggebohyttans Bergsmansgård

Siggebohyttan är en bergsmansgård från bergslagens storhetstid. Mangårdsbyggnaden började byggas runt 1790 och är hela 40 meter lång. Som besökare får du vandra runt i rummen och se hur ett förmöget bergsmanshem såg ut runt 1860. Öppet med guidade visningar sommartid. I Kaffestugan serveras fika och lättlunch under sommaren. Badplats med brygga finns cirka 200 m från gården. Mer info finns på olm.se

Följ den asfalterade vägen norrut. Strax innan du kommer till Uskavigården passerar du Torhilds loppis på höger sida (öppen sommartid).

6 Uskavigården

Uskavi är en friluftsgård med camping, stugby och vandrarhem. Här finns servering, kiosk, minigolf, badplats med bryggor, kanotuthyrning med mera. I restaurangen serveras fika och dagens lunch under sommaren. Mer info finns på uskavi.se

Följ den asfalterade vägen norrut. Strax norr om Uskavigården finns Lejakärrets naturreservat uppför backen på höger sida. Här finns också ett kalkbrott där man kan bada.

7 Lejakärret

Lejakärret är ett naturreservat bestående av kärrmark som påverkats av tidigare gruvhantering. Den kalkhaltiga marken har gynnat en rik flora och här växer bland annat många olika orkidéarter. En lättvandrad stig leder dig runt i reservatet. Här finns också ruiner efter byggnader och gruvhål som minner om gamla tider. Inom Lejakärret finns en ca 1 km lång markerad stig som du kan följa. Bästa tiden att besöka Lejakärret är i början av juli. Mer info finns på lansstyrelsen.se

Följ den asfalterade vägen norrut. Nästa stora korsning i Mårdshyttan, ta vänster mot Uskeboda. Följ grusvägen och tänk på att ha sjön på din vänstra sidan. Du cyklar förbi byarna Uskeboda och Garphyttan. När du kommer mot Öskebohyttan passerar du byns missionshus på höger sida. Här finns loppis och fika under högsommaren.

8 Öskebohyttan

Runt sjön Usken passerar du ett antal hyttbyar. Byarna växte fram där bäst förutsättningar för järnframställning fanns - kombinationen av malm, vatten, skog och kalksten. Hyttverksamheten i Öskebohyttan var inriktad på osmundsjärn vilket var en produkt som tidigt försvann till förmån för tackjärn. Hyttdriften pågick inte längre än till 1797. Öskebohyttan har inte haft samma goda jordar som grannbyn Öskevik, vilket avspeglar sig i bebyggelsen. I Öskebohyttan finns en väl bevarad bergsmansgård med tillhörande fatabur och loftbod, som är ett bra exempel på byggnadsskicket i Bergslagen under 1700-talet. Gården är idag privatbostad. Mer info finns på usken.se

Följ grusvägen söderut mot Öskevik.

9 Öskeviks hytta

I Öskeviks by fanns en hytta registrerad 1539, men hyttdriften sägs ha varit i gång redan på 1100-talet. Järnproduktionen var periodvis nedlagd men fick en renässans under första världskriget och drevs fram till 1919. Malmen togs från de närbelägna gruvorna på Grönvållsön. I dag finns en informationstavla med text och foto intill hyttlämningarna. I byn som samlar sig i hyttruinens närhet finns representativa bergsmansgårdar från 1800-talets mitt. Mangårdarna är exempel på en byggnadsstil som var vanlig bland de mer välbeställda bergsmännen under nämnda tid. Byns välstånd uppkom genom de tillgångar man hade i god malmförekomst, bra transporter och bördiga åkrar. Mer info på usken.se

Sväng höger i korsningen vid Öskeviks hytta och följ vägen mellan sjöarna. När du kommit upp för backen passerar du Nora-Annas Gårdscafé på vänster sida.

10 Nora-Annas Gårdskafé

Nora-Annas Gårdskafé ligger mellan sjöarna Fåsjön och Usken på löparen Nora-Annas gamla gård. Kaféet är öppet på helgerna under sommaren. Mer info finns på nora-annas.blogspot.com

Fortsätt följa den asfalterade vägen. Ta vänster mot Nora vid nästa vägskäl. Håll vänster mot Nora i nästa korsning. Till höger uppför backen ligger Klacka-Lerbergs Gruvpark.

11 Klacka-Lerbergs Gruvpark

Järnmalmsbrytningen i Klacka-Lerberg finns omnämnd redan på 1300-talet. I gruvparken vittnar de många gruvhålen och malmtorget om ett långt förflutet inom bergshanteringen. Med hjälp av en stig tar du dig upp på Dalberget med vid utsikt över Fåsjön och Usken. Gruvparken är en trevlig plats för picknick.

Fortsätt följa den asfalterade längs med Fåsjön. När du kommit upp för backarna ligger Åkerby Herrgård på vänster sida.

12 Åkerby Herrgård

Hotell och konferensanläggning intill Fåsjön med restaurang och café. Öppet året runt. I restaurangen serveras lunch efter förhandsbokning. Mer info finns på akerbyherrgard.se

Följ den asfalterade vägen tills du kommer till Born. I Born ta höger mot Nora. Följ Tre sjöars väg tillbaka mot Nora stadskärna.

Boende

Boende
Två sjöar runt GPS Höjdkurva
Skriv ut

Upplev några av Bergslagens vackraste vyer på denna cykeltur runt sjöarna Fåsjön och Usken strax norr om Nora. Lättrullade och tidvis kuperade vägar på både grus och asfalt. Naturen är storslagen och under sommaren finns fina ställen att bada och fika på.

1 Startplats Nora Station

2 Lilla Trädgården

Mer info finns på lillatradgarden.se

Fortsätt att följa Tre Sjöars väg norrut. Håll höger vid Borns skola.

3 Stenvalvsbron i Born

4 Vreten

Följ den asfalterade vägen norrut genom byn Öskevik.

5 Siggebohyttans Bergsmansgård

6 Uskavigården

7 Lejakärret

8 Öskebohyttan

Följ grusvägen söderut mot Öskevik.