1 Startplats Örebro Centralstation

Turen startar vid Örebro Centralstation.

Från västra sidan av stationen tar du cykelvägen skyltad mot Mellringe. Från Mellringe följ skyltning för cykelbana tills du lämnar Örebro bakom dig vid återvinningscentalen. Sväng vänster vid Runnaby-rondellen och åk genom Runnaby tills du kommer ut på en cykelväg som går parallellt med bilvägen.

2 Ekers kyrka

Fyra kilometer nordväst om Örebro ligger Ekers kyrka. Det är länets minsta kyrka och när den byggdes, på 1100-talet, var den till och med ännu mindre än vad den är idag. Om du tittar riktigt noga, kan du se att kyrkans norra vägg är fönsterlös såsom det vanligtvis var på medeltiden.

Efter 1,5 km tar cykelvägen slut. Vid avfarten mot Frösvidal fortsätter du rakt fram mot Närkes kil.

3 Röcklinge

På höger sida utanför Röcklinge ligger gården Blåbergen som rymmer många upplevelser
t ex. hamam, glamping och ölbryggeri. Läs mer på blabergen.com

4 Kilsbergen

Västerut tornar Kilsbergen upp sig. Dess högsta punkt är Tomasbodahöjden med sina 298 m över havet. Här finns fortfarande rester av det flygbevakningstorn som byggdes på 1930-talet. Ofta var det ”Tornsvalor”, kvinnliga Lottakårister, som spejade från tornen för att hålla utkik efter fientliga flyg.

5 Närkes Kil

I Närkes kil ligger hästgården Vallby Farm som har stugboende och aktiviteter som körning av häst och vagn. Strax före kyrkan på höger sida ligger Vedlunds Livs för eventuell proviantering.

Cykla rakt genom fyrvägskorsningen i Närkes kil. Efter någon kilometer kommer ett vägskäl och det är dags för dig att välja väg.

Väljer du västra vägen innebär det flera höjdmeter på grusväg genom skog och kulturmiljöer i Kilsbergen. Då svänger du vänster i vägskälet vid skylt ”19 Nora”. Nu börjar det snart gå uppför.

Väljer du den mer lättrampade östra vägen till Nora passerar du skog, böljande jordbrukslandskap och vida ängar. Fortsätt då rakt fram på den asfalterade vägen, förbi avtagsvägen mot Nora. Följ vägen fram till att skogen öppnar sig vid Mogetorp.

6 Lockhyttan

I Lockhyttan öppnar landskapet upp sig och du passerar vackra kulturmiljöer. Här har det funnits en masugn som tillverkade järn av malmen från gruvorna i Pershyttan. I Lockhyttan korsar vägen Bergslagsleden, den 280 km långa vandringsleden som går genom Bergslagen, Kilsbergen och vidare till Tiveden.

7 Ramshyttan

Den slingrande vägen går tätt förbi Ramsjön, strax innan du passerar avtagsvägen till byn Ramshyttan. Passa på att rasta vid badplatsen och svalka fötterna i vattnet.

Strax efter badplatsen vid Ramsjön börjar en lång nedförsbacke. Väl framme i Pershyttan byter underlaget från grus till asfaltsväg.

8 Bergsmansbyn Pershyttan

Pershyttan är en av Sveriges bäst bevarade bergsmansbyar. Här kan du ta del av hur det gick till när hytta och gruvor var i bruk, det mesta ser ut precis som det gjorde fram till sista arbetsdagen. Det finns ett antal gruvor i området runt bergsmansbyn och den ståtliga hyttan är en av Sveriges bäst bevarade träkolshyttor. I en tågvagn intill besökscentret kan du fika på Pershyttans Tågcafé som är öppet sommartid. Läs mer på visitnora.se/pershyttan

Från Pershyttan fortsätter du att rulla nedför backen mot Nora. Efter järnvägsövergången finns en cykelväg på vänster sida. Följ skyltningen mot Nora.

9 Trästaden Nora

Kullersten, skvallerspeglar och träkåkar. Att besöka Nora är som att kliva in i ett museum, men med skillnaden att här är allt på riktigt. Staden lever med sin historia, och är idag en av Sveriges mest välbevarade småstäder. Trähusens fasader och de trivsamma gårdarna är alla detaljer som påminner om hur livet var förr. Noras gator är utlagda i det klassiska rutnätet och många hus och gårdar ser likadana ut som de gjorde på 1700- och 1800-talet. Staden är präglad av bergshanteringen och har stadsprivilegier sedan 1643. I Nora möttes de mäktiga bergsmännen för att göra upp planer och avsluta affärer. Den välbevarade miljön gör Nora till medlem av Tre Trästäder, tillsammans med Eksjö och Hjo. Läs mer på visitnora.se

10 Mogetorp

I Mogetorp kommer du fram till riksväg 50. Här finns ett värdshus och bussförbindelse till Nora och Örebro. Du kan göra en avstickare till naturreservatet Skärmarbodabergens trolska skogar och stora stenblock. Sväng då vänster in på grusvägen i kurvan innan tunneln och cykla ca 1,5 km norrut.

Läs mer om Skärmarbodabergen

Fortsätt mot Järle genom tunneln under riksväg 50 i Mogetorp och följ skyltning mot Järle station. Stationen ligger till höger när du har passerat järnvägsspåren.

11 Järle Station

Vid Järle station kan du göra en riktig tidsresa. Den lilla idylliska tågstationen 20 km norr om Örebro är faktiskt den allra äldsta i Sverige. Byggnaden uppfördes redan 1854. Sommartid blir historien i högsta grad levande. Då kan du följa med veterantåg från Järle station till Nora (eller tvärtom). Under sommaren finns också café i stationshuset. Läs mer på visitnora.se/veteranjarnvagen

Från Järle station sväng höger och fortsätt genom Järle by tills du kommer till en fyrvägskorsning. Sväng vänster mot Nora och fortsätt tills du kommer fram till riksväg 50. Här ska du korsa över vägen. Se upp för trafiken! På andra sidan finns en gång- och cykelväg. Sväng höger och fortsätt fram till vägkorsningen där du tar vänster. Fortsätt ca 1 km till ett vägskäl med skylten ”5 V Sund”. Här svänger du vänster in på grusvägen.

12 Dalbotorpsravinerna

I naturreservatet Dalbotorpsravinerna råder stor variationsrikedom på liten yta - med bäckar och källflöden, raviner och platåer. Den gamla barrblandskogen är också en fristad för många sällsynta arter, som brandticka och bombmurkla. I reservatet finns en rundslinga på 1,5 km. Mer om Dalbotorpsravinerna

Efter naturreservatet fortsätter du på grusvägen och kommer efter en liten stund att ha Nora Golfkubb på höger sida. I vägskälet övergår underlaget till asfalt igen. Här kan du antingen göra en avstickare till golfklubben (till höger) för en bit mat och vila. Eller så håller du vänster för att fortsätta mot Nora. Sväng höger ut på väg 244. Se upp för trafiken! Ta sedan av vid nästa vägskäl mot Hitorp. Vid bostadsområdet finns en cykelväg på vänster sida en liten bit ner i backen. Följ skyltningen mot stadskärnan.

Boende

Servering
Trästadsturen GPS Höjdkurva
Skriv ut

Turen tar dig från Örebro till Nora – från storstad och puls genom skog och öppna landskap till den lilla trästaden i Bergslagen.

Välj den kuperade turen på grus över Kilsbergen och bergsmansbyn Pershyttan. Eller rulla på slingrande asfaltsvägar via Mogetorp och den charmiga tågstationen i Järle. Turen går att cykla åt valfritt håll och är perfekt som en rundslinga.

Start: Örebro Centralstation
Avstånd till Nora: Västra vägen 35 km, Östra vägen 45 km.

1 Startplats Örebro Centralstation

Turen startar vid Örebro Centralstation.