1 Startplats Ånnaboda

Leden startar vid nedre parkeringen i Ånnaboda. Här finns både omklädningsrum, raststuga och grillplats.

Från parkeringen tar du vänster ner mot Ånnabodasjön och följer sedan till vänster om asfaltsvägen. Ta återigen vänster, sedan vänster igen och följ skogsvägen en bit. När du fått upp värmen är det dags att ta vänster igen in på en stig. Nu börjar de tekniska utmaningarna.

2 Bergslagsleden

Här möter du vandringsleden Bergslagsleden i ett riktigt tekniskt parti. Visa hänsyn till vandrare!

När du passerat bäcken går det snart utför på skogsväg tills du når botten av Storstenshöjdens backar.

Var beredd på att svänga höger rakt över slalombacken, korsa liftgatan och kör rakt över nästa backe och in i skogen. Här börjar klättringen upp till toppen av Storstenshöjden.

3 Storstenshöjden

Storstenshöjden når 281 meter och bjuder på en vacker utsikt söderut över södra Kilsbergen.

Passa på att pusta ut längs den smala stigen på toppen innan det är dags att skärpa uppmärksamheten igen inför den tekniska utförskörning som väntar ned från höjden.

Sen väntar en kort snutt med grusväg innan du är framme vid Ånnabodasjöns asfalterade slinga. Ta höger och kör en kort bit på asfalten innan leden tar höger ut på grusväg. Grusvägen tar dig upp till startpunkten igen.

Boende

Boende
Genvägen GPS Höjdkurva
Skriv ut

Sätt tekniken och orken på prov i tekniska partier.

Låt inte den första kilometern lura dig. Leden blir snart betydligt tuffare och toppas med en ordentlig klättring upp till toppen av Storstenshöjden. Väl uppe väntar utsikten över södra Kilsbergen och en kul utförskörning på smal stig innan du får trampa ur på lättrullade grusstigar runt Ånnabosjön.