1 Startplats Ånnaboda

Vid nedre parkeringen i Ånnaboda finns omklädning, raststuga och grillplats.

Röd 10 startar med att ta höger på asfalten upp mot restaurangen för att sedan vika vänster ner genom stugbyn. Efter sista stugan fortsätter leden rakt fram. Var uppmärksam på möte då en annan led går åt motsatt håll.

Vid Mattsabackens topp tar du höger ut på grusvägen. Efter några hundra meter ska du vika av vänster in på vandringsleden Bergslagsleden. Då detta är ett populärt stråk för vandrare bör du visa hänsyn. Stigen är bred så det finns gott om plats för möte. När vandringsleden når en stor vändplats tar du grusvägen utför. Ta med dig farten in i nästa uppförsbacke. I de efterföljande utförskörningarna är det brant så ta det försiktigt även om det handlar om bred grusväg. Det gör ont att ramla även där.

2 Göljesstigen

Här når du parkeringen för Göljesstigen, med torrdass. Några hundra meter in finns grillplats med ved.

Fortsätt längs grusvägen. Framme vid de gamla grustagen tar du höger i grusvägskorsningen och även här kommer du upp i hög fart. Akta dig för mötande biltrafik. När vägen planat ut och du närmar dig Frösvidal så är det dags för att svänga nästan 180 grader till vänster.

När du tar höger i nästa korsning kommer du att åka i motsatt riktning på Blå 9. Ha skärpt uppmärksamhet. Snart börjar en av de finaste stigarna som finns i Kilsbergen. Den vackra naturen fortsätter och det pendlar mellan skogsväg, grusväg och stig.

3 Klockhammar

I Klockhammar fanns ett av Bergslagens otaliga järnbruk, troligen redan från 1200-tal. Under 1800-talet byggdes istället den kvarn som står kvar idag. I Kvarndammen finns ett bad med bryggor och liten strand.

På småvägar och stigar letar du dig igenom denna charmiga by.
Efter att du kört en längre stund på grusväg är du framme vid Stenarstugan. Här väntar en tuffare sträcka. Du kommer att passera en liten bro och efter det väntar en smal stig som letar sig uppför. Stigen har några kluriga passager som kan kännas extra tuffa eftersom det bär uppför. Men de tekniska passagerna är korta och dess emellan väntar härlig singeltrack. När du återigen når grusväg kan du pusta ut en stund.

4 Lockhyttan

Den lilla byn Lockhyttan bjuder på vackert kulturlandskap.

Du rundar Lockhyttan och efter både stig och grusväg närmar du dig Klockhammar igen, fast denna gång norrifrån. När du skymtar badplatsen kommer du att köra samma sträcka som tidigare fast baklänges. Vid punkt C på kartan håller du höger och klättrar uppför en bit innan du svänger vänster in på stig. Efter en kort stund på denna stig ser du ut över ett stort klapperstensfält som är rester från inlandsisen. Här bör du hålla skärpt uppmärksamhet då du passerar igenom ett naturreservat samt att en annan led går åt motsatt håll. Du åker dessutom nedanför fornborgen Ullavi klint.

5 Blackstahyttan

Efter mer härlig stig är du snart framme vid Blackstahyttan och sedan är det inte långt kvar tills du återigen är vid grustagen och punkt A på kartan. Nu tar du vänster ner mot fin stig som leder ut till botten av Mattsabacken. Backen blir den sista tuffa utmaningen innan du kommer tillbaka till Ånnaboda.

Boende

Uthyrning
Klockan GPS Höjdkurva
Skriv ut

Upplev Kilsbergen till fullo utan att behöva kasta dig utför de värsta stigarna.

Varierad led som tar dig utför Kilsbergen och längs dess branter på grusväg och stig. Naturen är dramatisk och växlar mellan mörk granskog till ljusgröna hasseldungar. Blir du badsugen är det bara att hoppa i kvarndammen vid Klockhammar som passeras två gånger.

Skyltad:
MTB Röd 10

1 Startplats Ånnaboda

Vid nedre parkeringen i Ånnaboda finns omklädning, raststuga och grillplats.

2 Göljesstigen

3 Klockhammar

På småvägar och stigar letar du dig igenom denna charmiga by.

4 Lockhyttan

Den lilla byn Lockhyttan bjuder på vackert kulturlandskap.