1 Startplats Digerberget

Du kan starta vid Digerbergets friluftsanläggning. Här finns parkering, pumptrack, ett par teknikbanor och vattenkran sommartid.

Cykla rakt fram förbi klubbstugan, fortsätt uppåt och sväng höger upp på grusvägen. Snart är du i Pershyttan. Uppe på vägen tar du vänster och passerar några hus på din högra sida. Efter sista huset svänger du ner mot Dammsjön.

2 Dammen

Dammsjön har inte alltid sett ut som den gör idag. I början av järnbrukens historia användes vatten från vanliga bäckar och forsar. Snart insåg man att produktionen skulle bli jämnare om vattenkraften var jämnare och man började bygga dammar. Missa inte att ta ett bad vid närliggande Dammtorpsbadet.

Cykla över den lilla bron och fortsätt rakt fram förbi badplatsen. När du kommer ut till grusvägen tar du vänster och följer upp för backen några hundra meter. Mitt i uppförsbacken ska du in vänster på en stig. Här börjar den tekniska cyklingen. Snart ska det bli mer!

Nere vid vattnet tar du höger in på en gammal väg. Vid sjöns södra ände tar leden en liten sväng upp i skogen innan den viker av efter sjön.

3 Slantan

Vid gården som gett leden sitt namn passerar du numera runt gården på baksidan. OBS Inte över själva gårdsplanen. Visa respekt för de boende!

Efter du har passerat Slantan kör du in i den lilla byn Nya Pershyttan utför grusvägen men i botten av backen svänger du vänster på första avtagsvägen, så se upp så att du inte missar skylten! Skylt visar efter drygt 1,5 km in på stig till höger.

4 Övre Dammsjön

Det var gott om "Dammsjön" runt Pershyttan. Denna brukar kallas den övre. Du cyklar alldeles intill dammen.

Ta höger på grusvägen tillbaka till Nya Pershyttan.

5 Nya Pershyttan

Vacker Bergsmansgård

6 Norrbo

Här åker du tvärs över gården, så sakta ner farten och var uppmärksam på människor och djur. Leden fortsätter bakom garaget.

Nu börjar enligt några cyklisters utsago: ”Bland den bästa utförslöpa de kört!” och du kan stå på rejält utför i cirka 2 km! Vältrampad stig leder utför mot Limstensvägen som du korsar.

7 Limstensbrottet

Här kan du direkt se ner i det djupa Limstensbrottet på vänster hand. Där har kalksten brutits som bland annat nyttjades i masungsprocessen.

Från Limstenbrottet bär det fortfarande utför på snabbcyklad, slät stig, ner mot Gyttorp. Sväng höger på grusvägen men var uppmärksam på att leden strax tar av vänster in i skogen. Lite klättring uppför, rolig utförskörning utför men OBS! skarp högerkurva i änden på backen.

8 Gyttorps station

Gyttorp var en betydelsefull station längs sträckan Nora-Karlskoga. Många leveranser till och från Nobels Nitroglycerinbolaget AB har lastats om här. Den fina lilla stationen byggdes 1874 men fick sitt nuvarande utseende 1911. Vid stationen finns ett flertal äldre tåg parkerade.

Nu väntar rejäl stigning, först längs stig, sen grusväg och vid masten över klipphällar. Här brukar även vältränade cyklister ha mjölksyra. För många är det en utmaning att trampa hela vägen upp!

9 Kottaberget

Höjden mellan Pershyttan och Gyttorp kallas Kottaberget. När markägaren Sveaskog högg ner skogen här öppnades en vacker utsikt över sjön Vikern. Inom några år kommer detta troligen att vara en riktigt häftig cykelpark med flowtrails. Välkommen tillbaka!

Redan nu kan du njuta av härlig utförskörning på väg tillbaka till Pershyttan ned för berget.

Boende

Servering
Slantan GPS Höjdkurva
Skriv ut

En av Bergslagen Cyclings populäraste leder som innehåller i princip allt som gör en cyklist glad.

Slantan bjuder på långa utförslöpor, tekniska klurigheter och uppförslut som ger de flesta rejält med mjölksyra i benen. Dessutom passerar du Kottaberget Flowtrails efter den långa klätttringen, där du kan köra ett varv i flowtrailen.

Leden är omdragen 2023 på grund av byggnationen av Kottaberget. Följ instruktionerna på plats.

Skyltad:
MTB Röd 6

1 Startplats Digerberget

2 Dammen

3 Slantan

4 Övre Dammsjön

Ta höger på grusvägen tillbaka till Nya Pershyttan.