1 Kopparbergs station

Leden börjar vid Kopparbergs station, dit du kan ta tåget med din cykel från såväl Örebro som Gävle-Borlänge. Missa inte ett besök i Kopparberg med dess fantastiska bebyggelse.

2 Bånghammar

I Bånghammar anslöt Klotbanan en gång till järnvägen mellan Frövi och Ludvika.

3 Kölsjöns station

Vid Kölsjöns station fyllde loken på vatten innan resan fortsatte upp mot Kloten.

Här fortsätter den egentliga banvallen längs med väg 233, men leden svänger strax av mot Lövåsen.

4 Reservatsgränsen

Vid sjön Fiskalösen passerar du in i ett av Sveriges största naturvårdsområden, Malingsbo-Kloten.

5 Kloten station

Slutstation för den här anslutningsleden är Kloten station.

Boende
Fler lager...
Boende
Fler lager...

Klotbanan

Standardcykel
Mountainbike
Grusracer
Grus
Asfalt
Banvall
Bikepacking
Uthyrning
Tåg
Klotbanan GPS Höjdkurva
Skriv ut

Anslutningsled från Kopparberg till Kloten som till stor del följer den gamla Klotbanan, en av många järnvägslinjer som utvecklades för järnbruken i Bergslagen.

Klotbanan byggdes 1874-1876 och var i bruk till 1934. Den sägs vara Sveriges brantaste järnväg och krävde rejäla ånglok. Leden kräver viss uthållighet, med sina 280 meters klättring.

90% grus, ett par kilometer asfalt på väg 233 till Kloten.

Skyltad: Nej

1 Kopparbergs station

Leden börjar vid Kopparbergs station, dit du kan ta tåget med din cykel från såväl Örebro som Gävle-Borlänge. Missa inte ett besök i Kopparberg med dess fantastiska bebyggelse.

2 Bånghammar

I Bånghammar anslöt Klotbanan en gång till järnvägen mellan Frövi och Ludvika.

3 Kölsjöns station

Vid Kölsjöns station fyllde loken på vatten innan resan fortsatte upp mot Kloten.

Här fortsätter den egentliga banvallen längs med väg 233, men leden svänger strax av mot Lövåsen.

4 Reservatsgränsen

Vid sjön Fiskalösen passerar du in i ett av Sveriges största naturvårdsområden, Malingsbo-Kloten.

5 Kloten station

Slutstation för den här anslutningsleden är Kloten station.