Skriv ut
Anslutningsled från Kopparberg till Kloten som till stor del följer den gamla Klotbanan, en av många järnvägslinjer som utvecklades för järnbruken i Bergslagen.
Klotbanan byggdes 1874-1876 och var i bruk till 1934. Den sägs vara Sveriges brantaste järnväg och krävde rejäla ånglok. Leden kräver viss uthållighet, med sina 280 meters klättring.
90% grus, ett par kilometer asfalt på väg 233 till Kloten.
Skyltad: Nej
1 Kopparbergs station
Leden börjar vid Kopparbergs station, dit du kan ta tåget med din cykel från såväl Örebro som Gävle-Borlänge. Missa inte ett besök i Kopparberg med dess fantastiska bebyggelse.
2 Bånghammar
I Bånghammar anslöt Klotbanan en gång till järnvägen mellan Frövi och Ludvika.
3 Kölsjöns station
Vid Kölsjöns station fyllde loken på vatten innan resan fortsatte upp mot Kloten.
Här fortsätter den egentliga banvallen längs med väg 233, men leden svänger strax av mot Lövåsen.
4 Reservatsgränsen
Vid sjön Fiskalösen passerar du in i ett av Sveriges största naturvårdsområden, Malingsbo-Kloten.
5 Kloten station
Slutstation för den här anslutningsleden är Kloten station.
Om Kloten
I Kloten kommer du att cykla i ett av Sveriges största naturreservat. Höga granskogsklädda berg och djupa dalar ramar in orörda vattendrag. Reservatet är ett av världens älgrikaste områden men där finns också rovdjur, som varg, björn och lo. Du cyklar på de böljande grusvägarna med din standardcykel eller mountainbike.
Boka cykelupplevelse
Cykeltur genom Naturreservatet Malingsbo – Klotens vildmark
Boka nu
Cykeluthyrning
- Nordic Discovery
Hyr ut standardcyklar och mountainbike även till barn 7-12 år.